A nagy 2023-as évzárás

Bár a blogolást most már kimondhatjuk, hogy gyakorlatilag abbahagytam, viszont az évzáró bejegyzéseket még mindig imádom írni is, olvasni is, így a 2023-as év összegzése sem maradhat el. 


A könyvek

A tavalyi évet sokkal, de sokkal jobban zártam olvasás terén, mint 2022-őt. 38 könyvet olvastam el, ami 12 658 oldalt jelentett, ez 41%-kal több könyv és 124%-kal több oldal, mint előtte évben. Sokkal több kedvem is volt olvasni, és bár sajnos még mindig jelentősen több időt visz el a telefon nyomogatása, mint szeretném, azt kell mondjam, lassan elérek újra egy olyan szintet az olvasásban, amit már jónak tartok.

Ráadásul 2023-ban végre több könyvet olvastam, mint vettem, még ha csak eggyel is, ugyanis 37 könyv került a magánkönyvtáramba. Ezek közül 16-ot olvastam el, ami még mindig azért nem a legjobb arány, de javítottam 2022-höz képest. 

Az olvasási kihívásokat idén sem sikerült teljesíteni, a várólista-csökkentésből csak két könyvet olvastam el, a Goodreadsen kitűzött 50 könyvet sem értem el. De igazából egyik sem egy tragédia, tényleg ebben azt figyelem, hogy magamhoz képest mennyit javítottam. 

Kedvenc olvasmányaim 

Azt érzem, 2023-ban egészen jó kis könyveket sikerült kifognom, még ha voltak is félbehagyásaim. Viszont most már igyekszem nem erőltetni olyanok végigolvasását, amelyet nem élvezek igazán - túl rövid az élet ahhoz, hogy szar könyvekkel töltsük el. 

Most nem fogok kimondottan toplistát készíteni, de megemlítek pár könyvet, amit nagyon szerettem:

  • Gabrielle Zevin: Világépítők - Rögtön az év elejét ezzel kezdtem és abszolút nem bántam meg. Nagyon sajnálom, hogy a magyar borító teljesen félrepozicionálta ezt a könyvet, ugyanis ez egyáltalán nem egy romantikus történet. Mai napig velem van a hangulata, a legkülönlegesebb könyv, amit tavaly olvastam. 
  • Travis Bladree: Legendás latték - Na ez egy igazi cosy fantasy, semmi extra, de annyira jólesett olvasni, komolyan, sokkal több ilyen történetre lenne szükség. Várom a folytatását idén. 
  • Becky Chambers: Hosszú út egy kicsi és dühös bolygóhoz -  Na ez pedig egy igazi cosy sci-fi, nagyon szerethető szereplőkkel. Ennek is idén tervezem mindenképp olvasni a folytatását. 
  • Taylor Jenkins Reid: Daisy Jones& the Six - Emlékszem, a java részét a júniusi svácji repülőutamon olvastam, és nagyon jókor talált meg ez a történet. Daisy-ben egy kicsit magamra ismertem, és imádtam a hangulatát. 
  • Ali Hazelwood: A szerelem képlete - Idén elkezdtem jobban nyitni a romantikus irodalom felé, de igyekszem az igényesebb részéből válogatni. A szerelem képletében baromi érdekes a PhD-s egyetemi háttér. Kár, hogy A szerelem elmélete már nem lett ennyire jó. 
  • Moskát Anita: A hazugség tézisei - Anita egyszerűen nem tud hibázni. Ez a novelláskötete is zseniális, főleg a Fekete monitor hagyott mély nyomot bennem. 
  • Melissa Albert: Bűnös szívünk mélyén - Rég olvastam már boszorkányos történetet, ez egyfajta modern tálalás, ami nekem nagyon tetszett. Női barátságok, anya-lánya kapcsolat, kellően badass fantasy szál - csak ajánlani tudom. 
  • Ashley Poston: Halott romantika - Nagyon realistán, mégis nagyon derűsen beszél a gyászról. A romantikus szál is egészen jól lett megírva, és tudom, nem mindenki szerette, de engem nagyon jókor talált meg. 
  • R. F. Kuang: Sárga - Rettentően aktuális témákkal dolgozik. Cancel culture, kisebbségek, a social media sötét oldala és hogy ki mit hajlandó megtenni a siker megtartásáért, ha egyszer megszerezte. A végével nem vagyok kibékülve, de azon kívül nagyon könnyen csúszott. 
Filmek és sorozatok

2023-ban ismét a sorozatokon volt a hangsúly, még ha nem is néztem annyit, mint 2022-ben. Azért így is több, mint 250 epizódot sikerült elfogyasztani. Amit ezek közül kiemelnék: 
  • Severance: Baromi elvont, nagyon érdekes képivilágú, kissé lassan építkező disztópia arról, mi lenne, ha az emberek tudata szétválna a munkában és a magánéletben. Gyönyörűen bemutatja az összes corporate bullshitet, kellően szürreális és nyomasztó, imádtam. 
  • Mulligan: Vicces elborult animációs sorozat, sajnos kétlem, hogy lesz folytatása, pedig én nagyon jókat nevettem rajta. 
  • Superstore: Az év abszolút kedvence nálam, megkockáztatom, hogy jobb, mint az Office, ráadásul ezt nem tolták túl, hat évadot készítettek belőle. Nagyon szerethető szereplők, elborult humor, nagyon sokszor megmentett borzalmas napokat. 
  • What if?: A Marvel finoman szólva is gyengén muzsikált idén, de úgy néz ki, legalább az animációs része működik még. A második évadban olyan ötletek vannak, amiket a filmekből nagyon hiányolok már. 
Sajnos filmet nagyon keveset néztem, mindössze 17-et. Ezek közül ami említésre méltó, az a Csizmás, a kandúr legújabb része, a Spiderman animációk, a Barbie, a Dungeons&Dragons, Az énekesmadarak és kígyók balladája és az Elk*rtuk. Na jó, utóbbival csak vicceltem, szerencsére nem is emlékszem rá. 
Ami biztos, hogy 2023-ban szeretnék több filmet nézni, reméljük lesz is mit. 

Milyen év volt 2023?

Rettentően hullámzó. A január egészen nyugisan telt, hogy aztán a február nagyon nagy mélységekbe repítsen. Majd jött egy nagyon klassz grazi és londoni út, hogy aztán áprilisban hirtelen egy hónap alatt új albérletet kelljen találnunk. Szerencsére sikerült, de azt a pár hét bizonytalanságot senkinek sem kívánom.
A június volt az év legjobb hónapja két fantasztikus utazással, Svédországba és Svájcba. Amúgy is utazás szempontjából baromi jó évet zártam, nyolcszor sikerült eljutnom külföldre és mindegyik út nagyon jól sikerült. Nagy kedvencem volt még az Oktoberfest, Strasbourg és Prágában is új dolgokat fedezhettem fel. 
Ősszel elindult egy külső változás is, lecseréltem a ruhatáram egy jó részét, új szemüveget csináltattam és 9 év után visszatértem a barna hajszínemhez. Ezzel kapcsolatban rengeteg pozitív visszajelzést kaptam, másoknak is feltűnt a változás, szóval az idei évben is az lesz a célom, hogy minél inkább önazonos és magamhoz illő dolgokat hordjak. 
Sajnos az év vége elég sok nehézséget tartogatott, de nagyon megmutatkozott az is, kire számíthatok a barátaim közül. A pszichológushoz járás is egyre inkább megmutatkozik, tényleg megéri az időt és a pénzt terápiába fektetni. 
Ami viszont még nagyon pozitív, hogy baromi sok és jó program belefért 2023-ba, teljesen rákaptam például a light artra és szerintem az összes jelentős kiállítást láttam is ezek közül Budapesten. Jó koncerteken is jártam, színházba is sikerült párszor eljtuni, utóbbiból szintén szeretném, ha 2024-ben több alkalom lenne.

Tervek 2024-re 

Az ember az elmúlt évek tapasztalatai után már csak óvatosan mer célokat megfogalmazni és tervezni, de én úgy gondolom, hogy azért csak kell célokat felállítani, max az ember év közben alakít rajtuk, ha az élet úgy hozza. 
Olvasás terén ismét jelentkeztem a várólista-csökkentésre, remélem idén sikerül elolvasni azt a 12 könyvet, amely beragadt az elmúlt évekből. A Goodreadsen is beállítottam az 50-es olvasási célt, tudom, hogy nem a számok számítanak, de idén nagyon szeretném elérni. 
Sorozatok terén inkább a minőségre, mint a mennyiségre szeretnék törekedni, és tényleg jó lenne most már több filmet megnézni, moziban és otthon egyaránt. 
Személyes szinten a tavaly elkezdett pozitív irányú változásokat szeretném folytatni, valamint tervezek egy váltást is az életembe, ami remélem, még az év első felében összejön. Valamint természetesen szokás szerint szeretnék annyit utazni, amennyi csak belefér. :) 

Szeretnék mindenkinek egy nyugisabb, békés és jó olvasmányokkal, élményekkel teli 2024-et kívánni! 






Megjegyzések

  1. A kedvenc olvasmányaid kb felét olvastam és helyeslően bólogattam, a másik fele pedig várólistás :D A vcs-listádon több szuper könyv is van, amit már olvastam és nagyon ajánlok (Papírpalota, Cormoran Strike - természetesen, Locke & Key, Zafón, Hurok, Köszi jól, Normális vagy, Halásznegyed.
    Szuper utazásaid voltak tavaly és idénre hasonló jókat kívánok!
    A folyamatos fejlődés, terápia pedig példaértékű és fontos - kitartást ehhez is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy akkor a kedvenceknél van átfedés. :D
      A VCS-ről eddig a Minden kémiát olvastam, azt imádtam, remélem a többi könyv is ilyen lesz. :)
      Köszönöm a jó kívánságokat, igyekszem kitartani, az utazás meg nem kérdés. :)

      Törlés
  2. Szuper kis összefoglaló lett, nagyon élveztem olvasni és sok ötletet gyűjtöttem belőle!. :) A Halott romantikán meg a Daisy Joneson kívül gyakorlatilag minden cím érdekel, amit felsoroltál neked tetszőnek! A Világépítőket már tologattam párszor (Audible-ön), és a Legendás latték is tényleg olyan kellemesnek hangzik, mindenki jókat ír róla!
    A sorozatokat is felvésem, jó lenne igazán jó sorikra rálelni, és a Superstore meg a Severance is jól hangzik!
    Annyira szuper, hogy ennyit utaztál, és ilyen sok jó élmény jutott a nehézségek mellett is! Remélem, hogy idén is lesz sok felejthetetlen élményed, és hogy minden jól alakul az életedben! ♥ Plusz még legyenek jó könyvek és filmek is, és nem is kell más! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, ha adtam ötletet. :)
      A Világépítők tényleg nagyon-nagyon jó, a Legendás latték meg tökéletes erre a nem túl szívderítő januárra. :)
      A Superstore az szerintem az életem kedvencei közé is beírta magát, pár év múlva tuti újrázni fogom. :)
      Köszönöm, így legyen minden, ahogy írtad, neked is jó évet! <3

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Lois Lowry: Az emlékek őre

J. J. Abrams - Doug Dorst: S.