Stan Lee - Peter David: Fantasztikus életem

Magyarországon főleg az elmúlt egy évben nagyon felpörgött a képregénypiac, sorra jelennek meg az olyan címek magyarul, amiről a legtöbb rajongó nem is mert álmodni, hogy valaha kijönnek. Én magam olyan 2011 környékén kezdtem el komolyabb képregényeket olvasni, de engem is az utóbbi egy-két évben szippantott be jobban ez a közeg.

A Marvel filmek közül azt hiszem egy kivételével az összeset láttam, így Stan Lee neve nem volt ismeretlen számomra. Viszont bevallom, azon túl, hogy mindenki a Marvel atyjaként és rengeteg szuperhős megálmodójaként hivatkozik rá, nem igazán tudtam, ki ő pontosan és hogyan is jutott el a csúcsra. Ezért is figyeltem fel rá, mikor megjelent magyarul az életéről szóló képregény.

Mert hát mi is mesélhetne jobban Stan Lee életéről? Már a Mausnál is láttam, hogy igaz történetek elmesélése is remekül működhet képregényként, és ez szerencsére a Fantasztikus életemnél is így van. Nekem nagyon bejöttek a rajzok, annyira színes, mint amilyen színes volt Stan Lee élete is. Nem a legegyszerűbb körülmények közül indult el, mégis sok-sok küzdelem árán elérte az álmát. Pedig a Marvel sokszor cserélt gazdát, jöttek-mentek az emberek, maga Lee is egyszer majdnem kilépett, de aztán mégis megszülethetett például Pókember.

Szerencsére a képregény nem veszi igazán komolyan magát, rengeteg vicces jelenet található benne. Stan Lee ráadásul meri bemutatni a kudarcait is. Viszont őszinte leszek, azért nekem nem tűnt ő éppen egy szerény embernek, de könnyen lehet, hogy ami Amerikában természetes önbizalom, az itt nekünk már nagyképűségnek tűnhet. Az biztos, hogyha nincs meg a magába vetett nagyon természetes hite, akkor sose jutott volna el odáig, ahova sikerült neki.

Ami nekem még nagyon érdekes volt, az az, ahogy leírja azt, hogy az édesanyja mennyire rajongott
érte, és már csak azt is szerette nézni, ahogy olvas. Valószínűleg teljesen másfajta hozzáállása lesz az élethez annak, akiben ennyire mélyen hisznek. Így talán még az akadályokat is könnyebb venni.

Ami nagyon nagy erénye még a képregénynek, hogy nem kell hozzá mélyen ismerni a Marvel világát, mert eléggé részletesen bemutatják benne, hogy mi hogyan keletkezett és melyik képregényhős kicsoda is. A rajongóknak viszont biztos még nagyobb élmény belelátni a részletekbe, hogy hogyan is alakultak és születtek meg a hőseik. Nekem például nagy kedvencem Pókember, és érdekes volt látni, hogy eleinte mennyire tiltakoztak a kiadóban a gondolata ellen is, hogy egy ilyen karakter egy képregény főhőse lehessen. Aztán az idő mégiscsak Stan Lee-t igazolta.

A képregény megjelenésének ugye szomorú apropója, hogy Stan Lee már nincs köztünk. Viszont tényleg velünk marad a munkássága és ez az életében még elkészült önéletrajz. Marvel-rajongóknak kötelező, de azoknak is ajánlom, akik csak szimplán érdeklődnek a képregények világa iránt.

A könyvet meg tudjátok vásárolni a Kossuth Kiadó honlapján.

Forrás

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy 2023-as évzárás

Lois Lowry: Az emlékek őre

J. J. Abrams - Doug Dorst: S.